Wyniki pierwszego ogólnopolskiego badania satysfakcji pracowników przedszkoli

 

Przeprowadzone przez sieć niepublicznych przedszkoli i żłobków KIDS&Co. badanie, zaowocowało uzyskaniem pierwszego w Polsce raportu dotyczącego satysfakcji pracowników niepublicznego i publicznego sektora przedszkolnego. Jak z niego wynika, ponad 95 proc. nauczycielek i nauczycieli jest zdania, że obecna praca zapewnia im możliwość rozwoju umiejętności i kompetencji. Pedagodzy podkreślają misyjny charakter zawodu i zwracają uwagę na jego postrzeganie przez społeczeństwo.

W październiku 2022 roku opublikowany został pierwszy w Polsce raport dotyczący obecnej sytuacji osób zatrudnionych w sektorze przedszkolnym. W ogólnopolskim raporcie „Badanie pracowników niepublicznego i publicznego sektora przedszkolnego” przedstawiono wnioski z badań, które mierzyły satysfakcję z poziomu wynagrodzenia, benefitów, możliwości rozwoju ścieżki kariery, dostępu do nowoczesnych narzędzi pracy oraz podejścia emocjonalnego. W badaniu wzięło udział 250 respondentów – dyrektorki i dyrektorzy, nauczycielki i nauczyciele oraz pozostali pracownicy placówek (logopedzi, psycholodzy, pedagodzy). Połowa ankietowanych mogła pochwalić się stażem pracy powyżej 15 lat.

Decyzja o pracy w przedszkolu

Co stoi za decyzją o wyborze zawodu nauczyciela wychowania przedszkolnego? Jak wynika z badań, głównym czynnikiem decydującym w tym przypadku jest realny wpływ na edukację i rozwój dzieci oraz chęć spełnienia zawodowego. Aż 98 proc. pracowników pozytywnie ocenia atrakcyjność swoich codziennych obowiązków i uważa, że posiadana praca zapewnia im możliwość rozwoju oraz nieustannego poszerzania kompetencji. Większość badanych zaznacza również, iż dostępne narzędzia, pomoce dydaktyczne, materiały i procedury umożliwiają im efektywną oraz satysfakcjonującą pracę, którą mogą łączyć z życiem prywatnym.

- Nauczyciele wychowania przedszkolnego są odpowiedzialni za kształtowanie w dzieciach pierwszych umiejętności społecznych, przyczyniamy się do kierunków, w których podążają kolejne pokolenia. Kluczowym elementem działania jest dla nas skupianie się na emocjach przedszkolaków, ich poprawnym odbieraniu oraz na budowaniu fundamentów pomocnych każdemu człowiekowi w dalszym i dorosłym życiu, takich jak pewność siebie, umiejętność rozpoznawania swoich odczuć, funkcjonowanie w relacjach z innymi, a także ciekawość i rozumienie świata, osiągane również poprzez naukę języków obcych. Praca w przedszkolach daje poczucie realizacji ważnego celu. To odpowiedzialna praca, ale jednocześnie dająca dużą samodzielność. Nieocenionym atutem jest radość bijąca od dzieci pełnych kreatywności, energii i nieszablonowego myślenia. Dla naszych pracowników ważne jest także, by pracodawca doceniał jego starania i umożliwiał mu rozwój mówi Joanna Kwaśkiewicz, dyrektor zarządzająca siecią KIDS&Co.

Sieć niepublicznych przedszkoli KIDS&Co. wspiera swoich pracowników, finansując profesjonalny zakres szkoleń i warsztatów, bogatą ofertę benefitów, nowocześnie wyposażone placówki oraz dobrze wyposażone zaplecze gospodarcze. Ważnym elementem strategii firmy jest również tworzenie przestrzeni do nieustannego wdrażania innowacji, otwartość na inicjatywy własne personelu, a także dbałość o realny rozwój kariery.

Plany na przyszłość

Jak wynika z badania, co drugi pracownik sektora wychowania przedszkolnego chciałby pozostać w zawodzie, ale uczyć się w innowacyjny sposób. Taki wniosek powinien prowokować do zmian i wdrażania coraz nowocześniejszych, bardziej przystosowanych do dynamicznie zmieniającego się świata metod wychowania przedszkolnego. Co piąty ankietowany wskazuje jednak, iż chciałby pozostać w tradycyjnym systemie edukacji, natomiast jedynie 2 proc. pracowników rozważa zmianę zawodu.

Przyszłość przedszkolna w Polsce z pewnością będzie się rozwijać i dostosowywać do aktualnych potrzeb. Pozostaje bardzo ważną częścią procesu edukacji i w znaczący sposób może przyczyniać się do prawidłowego rozwoju kilkulatków. Satysfakcja z wykonywanego zawodu nauczyciela przedszkolnego przekłada się nie tylko na zadowolenie społeczne, ale także rozwijanie pasji i zaangażowanie w wykonywany zawód, co bezpośdrednio wpływa na jakość kształcenia w polskich przedszkolach.

- Oferujemy naszym pracownikom dostęp do różnorodnych narzędzi pracy, takich jak interaktywne tablice i maty, sprzyjające nauce dwujęzyczności czy ozoboty do kodowania. Nauczyciele i dzieci mają do dyspozycji również nowoczesne roboty EMYS, które wspierają najmłodszych podczas nauki języka angielskiego wymienia Joanna Kwaśkiewicz.

Walka ze stereotypami

Pomimo niewątpliwej społecznej odpowiedzialności ciążącej na nauczycielach edukacji przedszkolnej, spotykają się oni z deprecjonowaniem w społeczeństwie. Blisko 33 proc. ankietowanych w badaniu KIDS&Co. uważa, że jest to najbardziej niedoceniany zawód świata. Pracownicy zwracają także uwagę na to, że ich praca nie jest wystarczająco dobrze wynagradzana – aż dla 77 proc. ankietowanych zarobki mogłyby być głównym czynnikiem decydującym o rezygnacji z pracy.

Stawia to wyzwanie, jakim jest rzetelna komunikacja i edukowanie na temat profesji w sektorze przedszkolnym.

- Z przeprowadzonych wewnętrznie badań zadowolenia naszego zespołu pracowników, uzyskaliśmy cenne informacje, które wskazały m.in. na poczucie docenienia, które kadra nauczycielska odczuwa zarówno ze strony pracodawcy, jak i rodziców wybierających nasze placówki. Ponad 90 proc. zatrudnionych u nas osób poleciłoby pracę swoim bliskim, co jest dla nas ważnym wyróżnieniem i jednocześnie motywacją do tego, by stale pracować nad zmianą postrzegania tego zawodu i uświadamiania o jego roli w naszym społeczeństwie – mówi Joanna Kwaśkiewicz, dyrektorka zarządzajaca siecią KIDS&Co.